SAHİH-İ MÜSLİM

Bablar Konular Numaralar  

HAYZ BAHSİ

<< 370 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

115 - (370) حدثنا محمد بن عبدالله بن نمير. حدثنا أبي. حدثنا سفيان عن الضحاك بن عثمان، عن نافع، عن ابن عمر؛ أن رجلا مر، ورسول الله صلى الله عليه وسلم يبول، فسلم. فلم يرد عليه.

 

{115}

Bize Muhammed b. Abdillah b. Nümeyr rivayet etti. (Dediki): Bize babam rivayet etti. (Dediki): Bize Süfyan, Dahhak b. Osman'dan, o da Nafi'den, o da İbni Ömer'den naklen rivayet etti ki;

 

Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) küçük abdest bozarken (yanından) bir zat geçmiş de kendilerine selam vermiş fakat Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) onun selamını almamış.:»

 

 

İzah:

Bu hadîsin muhtelif rivayetleri vardır. Ez cümle Taberanînin «El-Evsat» daki rivayetinde «Adam yolda görünmez olmak üzere iken Resululllah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ellerini duvara vurarak kollarına meshetti sonra o adamın selamını aldı ve :

 

«Senin selamını almama bir mani yoktu ama ben abdestsizdim.»

 

buyurdu. Keza Bezzar'ın sahih bir senedle tahric ettiği rivayette «Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) küçük abdest bozarken yanından bir adam geçti de ona selam verdi, o da selamı aldı, adam geçip» gittikten sonra Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) arkasından seslendi ve :

 

«Senin selamını almama sebep, gider de ben Nebi'ye selam verdim ama selamımı almadı, dersin diye endişelenmemdir. Bir daha beni bu halele görürsen bana selam verme, çünkü versen de selamını almam!» buyurdu.» denilmektedir. Bu babda daha başka rivayetler de vardır. Bu rivayette; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in kendisine abdest alırken verilen selamı almadığı, Abdesti bitirdikten sonra özür dileyerek Allaha'ın ismini abdestsiz olarak anmak istemediğini bildirdiği görülmektedir.

 

Bazıları; bunun islamiyetin ilk zamanlarına mahsus olduğunu, sonraları abdest alırken verilen selamı kabul ettiğini söylerler. Tahavî Şerhinde «Selam almamak meselesi abdest ayeti ile neshedilmiştir. Bazıları Aişe (R.A.)'dan rivayet edilen hadisle nesh edildiğini söylemişlerdir: Mezkur hadiste Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in her zaman Allah'ı zikrederdiği beyan ediliyor» denilmektedir. Hatta Abdullah b. Alkame'nin babasından rivayet ettiği bir hadisde: «Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) abdest almak istediği zaman biz kendisiyle konuşmazdık, o da bizimle konuşmazdı ona selam verirdik, fakat o bize selam vermezdi, bu hal ta ruhsat ayeti (yani) :

 

«Ey mü'minler! Namaza kalkmak istediğiniz vakit yüzünüzü yıkayın.» kavl-i kerimi ininceye kadar böyle devam etti» denilerek nesh meselesi tasrih edilmiştir. Bazıları neshe.gitmeyerek hadisi istihbab manasına te'vil etmişlerdir. Onlara göre abdestsiz selam almak caizse de abdest bittikten sonra selam almak müstahabdır